söndag 3 april 2011

Mitt dockskåp 4

Nu ska jag fortsätta med att berätta om min renovering av pappas dockskåp.

Så här såg rummet ut innan


Vi har kommit till matrummet. Jag har tapetserat om alla rummen och lagt nytt golv i de flesta. Jag har även målat om dörrarna och alla lister.






Kristallkronan är gjort av en bård med kristaller på som jag har limmat på en stor ring. Jag har lagt i tre ljuspunkter för att få en kristallkronekänsla. Plafonden är en knappform som jag målat vit och limmat paljetter som blev över från bården.



Mattan är ett kort som jag har tagit av min svärmors matta. Kortet har jag fört över på ett transferpapper. Sedan har jag fört över bilden på tyg vid hjälp av ett strykjärn. Det blev mycket effektfullt.





Tavlorna är inte äkta. Tavellisten som jag har köpt i dockäffåren i Hilleröd i Danmark. Bilderna har jag hittat på nätet, de passar bra i finrummet.





Gardinerna är tyg som blev över när jag sydde Christinas (Cassandras mamma) balklänning. Möblena är Linas som hon har köpt när hon var liten. Matrummet blev riktigt stilfult.


Sovrummet före renoveringen
Sovrummet fick också nytt golv och nya tapeter.




Bilderna i sovrummet är bröllopsbilder på mamma och pappa, samt på mig och min man. Jag har skannat in bilderna och lagt dom i ramar som jag hade i gömmerna.



Lampan är en knappform som jag har satt i en pinne från en slickepinne (min man och son har hjälpt till att äta slickepinnarna). Pinnen är ju som ett rör och då går det att dra strömsladden igenom. Lampskärmen är ett lock, det sitter fast med plast från en förpackning (sån som man måste klippa upp för att få ut sakerna).






Jag sydde täcken, lakan, kuddar och överkast. Några av möblerna är nya, men andra är Lina´s. Sovrummet blev riktigt mysigt.





2 kommentarer:

  1. Wao igen. vilken uppfinningsrikedom du besitter.
    Kanske ett nytt yrke?
    Kraaaaam

    SvaraRadera
  2. Fantastisk hvad min söster kan klare

    SvaraRadera