måndag 20 augusti 2012

Dockskåpet 8

Jag ska nu berätta om lite extra saker som jag har gjort till dockskåpet:

Tapeter





Pappas gamla tapeter var väldigt slitna så jag bestämmde mig för att tapetsera om hela huset. Jag ville ha tapeter som var lite i stil med de som pappa hade tapetserat med från början.

Det finns en uppsjö av tapeter att köpa på nätet. Jag köpte först lite tapeter på olika hemsidor. Men hittade sen jag en hemsida från en dockaffär i Hilleröd i Danmark som var helt underbar. http://miniaturehuset.dk/  Den fanns även i verkligheten aldeles nära min dotters bostad. Jag åkte dit för att köpa resten av tapeterna. Det var helt underbart: en hel affär enbart med saker för tillverkning av dockskåp. Det var så mycket saker att det knappt gick att komma in. Där köpte jag resten av tapeterna och lite andra saker. Fast varje tapet inte kostar så mycket blir det ändå dyrt när man lägger ihop allt.

Lister
Pappa hade många olika sorters lister. Det var en runt dörrarna, en annan som golvlist och en tredje som taklist. När jag tog ner listerna gick många sönder och min slöjdkollega fick hjälpa mig att tillverka nya. Vi valde dock att göra samma dimension på listerna eftersom att det var så lite skillnad. Thomas fick även tillverka trekantslister till innerväggarna samt en ny list runt huset.

Fastsättning
Det har varit svårt att få tag i små spikar och skruvar. Sen har det varit svårt att spika och skruva fast eftersom att det är så smått och trångt. Hur pappa har lyckats med detta är en gåta. Jag tänkta spika upp lister som pappa men fick ge upp. Det är även svårt att skruv inne i dockskåpet. Tur att det finns superlim!

Blommor
Överallt där jag har hittat små plastblommor har jag knyckt lite. Jag har satt dom i små krukor och allt som jag har samlat.


Ormbunken och den andra blomman har jag gjort av maskeringstape som jag har satt dubbelt över en tunn ståltråd. Sedan har jag klippt upp flikar och målat med grönt. Den ena krukan är från min barndom.



Elen
Det var inte lätta att fixa med elen. Pappa har ju som sagt lagt in alla sladdar i små skåror i väggarna,  under taklistorna eller under tapeterna. Jag har bytt ut alla gamla sladdar och de kontakter som inte fungerade. Det var väldigt svårt att få tag i eldelar dock själv löda ihop delarna (det är mycket smått) och tillverka så att de kunde skruvas fast i väggarna. 

Misslyckande
Jag lyckades inte med allt bl.a. trädgårdssoffan som det blev fel på benen så att den välter, en matta som blev för liten och flaskborsten som jag klippte som en gran men det gick inte att måla färg på den.

Nu är dockskåpet klart. Det har tagit lång tid men jag är nöjd. Jag har nog samtidigt som jag har jobbat med det kunna sörja min pappa och kommit honom närmare. Resan har varit lång och ibland jobbig men även mycket berikande och rolig.
Cassandra har fått dockskåpet i julklapp och hon blev jätteglad. " Oh mormor en dukkehus som er helt mit eget".

Så här blev dockskåpet när det blev klart:



Så här ser det ut när alla ljus är tända:

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar