söndag 6 mars 2011

Mitt dockskåp

Jag har renoverat mitt gamla dockskåp som min pappa har gjort till mig och min syster Lise när vi var små. Pappa har gjort det mesta själv. När Christina min största var ca 8 år gjorde min man Magnus i ordning det, så att flera lampor fungerade och fixade med möbler. Han fixade även till så att man kunde bo på vinden, vilket min pappa tyckte var jättebra. Undrar vad han skulle ha tyckt efter min renovering, där vinden har blivit ett riktigt extra rum.


Jag vill berätta lite om min "resa" med renovationen av dockskåpet. Jag har fått inspiration och ideér från böcker, goda vänner, på internet samt av att bara ha "dockskåpsglasögonen" på.
Under den tid som jag har hållit på att renovera har jag fått en helt annan syn på min pappa. Han har ju varit så finurlig. Elen är infällt i väggar och tak så att det inte ska synas, han har tillverkat möbler själv t.ex. stolar där han har använt tändstickor som tvärpinnar (det finns tyvärr inga möbler av pappas kvar) m.m.

Dockskåpet var i bra skick i stommen. Men alla golv, tapeter m.m. var i dåligt skick. Det var ju 50 år gamlat och det har blivit lekt mycket med det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar